Alla inlägg den 15 november 2008

Av Valpen - 15 november 2008 15:10

Nu får nån rätta mig om jag har fel.


Jag funderar lite på hur dom flesta svenskar är.. Inte alla för det finns undantag!


Det sägs ju att alla är värda en andra chans om man tex. har ett kriminellt förflutet. Visst låter det bra? Men vänta lite här nu. Låt oss stanna upp en sekund och fundera på om det verkligen stämmer.


Nu tänker du säkert: "Ja men det är ju självklart!"


Vi leker med tanken att du är vd för ett företag och ska anställa en person.

Du har valt att kalla två personer till intervjuv.

Den ena personen har medelmåttiga betyg från skolan, kort arbetslivserfarenhet. Han/hon är mycket social och trevlig.


Person 2 har just det du söker, bra utbildning, bra referenser, han/hon är oxå mycket trevlig och social. MEN person 2 är ärlig och berättar att han/hon har för ca. 1 år sedan muckat från ett fängelsestraff på 6 månader. Han/hon satt för tex. säg bedrägeri.


Stop nu. Redan när person 2 började berätta och sa ordet fängelse drog du öronen åt dig och slutade lyssna.


Vem ger du jobbet? Jo, person 1. HYCKLARE!


Exakt vad säger att person 1 gör ett bättre jobb än person 2?

**************************************************


En annan sak som irriterar mig är det här med utseendet.

Jag själv är piercad & tatuerad.. Rakar skallen med hyvel.. Klär mig gärna i cammobyxor. Skulle jag göra ett sämre jobb bara för att jag ser annorlunda ut?

Jag är ganska säker på att jag kan utföra exakt samma arbete som vem som helst bara för att jag inte ser "normal" ut.


För några år sedan var jag på en rekryteringsmässa i Stockholm och träffade på en VD för en svensk klädkedja. Han frågade mig om jag ville ansöka om jobb men då tackade jag nej och skrattade. Jag frågade honom om jag skulle ha en chans att få jobbet.

Vet ni vad han svarade?


"Jag tittar aldrig på hur mina anställda ser ut. Det viktigaste är att du är hel & ren. Skulle du vara en sämre medarbetare bara för att du har en annorlunda klädstil?"


Tänk om alla kunde tänka så!


Som läget är nu, på grund av mitt utseende & hobby så är arbetsmarknaden för mig mycket, mycket liten. Jag är fullt medveten om detta, men varför ska jag förändra mig till något som inte är jag?



-:REKLAM:-


FairLane TattooFairlanetrading

Av Valpen - 15 november 2008 13:42

Jag har verkligen världens sötaste systerson! Min syster skickar hela tiden bilder till min telefon på honom då hon bor i Stockholm.


Har nog aldrig sett en så bekymrad bebis i hela mitt liv! Man smälter verkligen!







-:REKLAM:-

FairLane TattooFairlanetrading

Presentation

Omröstning

Har du träffat han/hon med stort H i ditt liv?
 Ja!
 Nej!
 Letar fortfarande!
 Är ingen "förhållande-människa"!
 Väljer att inte svara!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards