Alla inlägg den 1 november 2008

Av Valpen - 1 november 2008 16:03

Vi svenskar måste verkligen hela tiden ha en anledning till att få supa.. Här hemma i Trollhättan har vi fallens dagar & Trolldagar..

Precis som Stockholm hade vattenfestivalen & nu prideveckan (även kallat fjollveckan) .. Senaste spektaklet e ju Halloween.. Folk har verkligen inte fattat vad den högtiden har för ursprung.. Nej dom tror att det är en högtid att få spöka ut sig & aggera som svin å supa skallen i atomer.


Här kommer en förklaring till ursprunget:

*********************************************
Halloween, eller egentligen All Hallows Even som betyder alla helgons afton, är namnet på allhelgonaafton, den 31 oktober, i anglosaxiska (engelskspråkliga) länder.

Kom till USA med invandrare från Irland
Traditionen att fira Halloween kom till USA med irländska invandrare på 1840-talet. Halloweens ursprung kan spåras i den uråldriga förkristna keltiska nyårsfesten Samhain, som firades 31 oktober som en markering att sommaren var slut och vintern började. Samhain betraktades som en gränsöverskridande natt då de döda antogs återvända till jorden. Därför tändes eldar för att vägleda dem och skrämma bort häxor, som ansågs vara särskilt aktiva denna natt. även olika naturväsen, som till exempel älvor, menades vara i farten. För att blidka alla sorters väsen som var ute denna natt satte man ut mat och dryck till dem.

Denna natt ägnade man sig också åt skämt och upptåg, som en markering av övergången till den långa vintern. Utklädda och maskerade gick man från hus till hus och tiggde ihop till ett kalas. Om man inte fick någonting straffades värdfolket genom att man ställde till med upptåg.


*********************************************

Då kan man ju ställa sig frågan vart skräcktemat kommer in då det från början var ett sätt att fira dom döda..

I Uddevalla igår utanför en av krogarna va det en gigantisk kö för att komma in.. Först köa i nån timma i 4 minusgrader, betala 100:- i inträde, 20:- i garderobsavgift å sen betalar man ca. 50:- för en öl.. IDIOTI!

På senare år har jag aldrig köat för att komma in på en krog för att dricka mina öl.. Ser jag att det är minsta antydan till köbildning så letar jag mig raskt vidare..

Av Valpen - 1 november 2008 15:09

Jobbar extra som bussvärd för västtrafik på helgerna. Vilket går ut på att se till att folk inte super eller bråkar på bussarna. Men igår hände något som fick mig att tappa hakan av förvåning. Vi åkte med sista turen i Uddevalla och när vi kom till vändplatsen för att bege oss nerr till stan igen så tokdör bussen.. Okej.. motorhaveri å det är 4 minus ute samt 30 minuter kvar tills min sista buss hem till Trollhättan avgår.


Föraren ringer jouren som frågar en massa om bussen och föraren säger att det är fullt med soppa i tanken och allt annat funkar som det ska.. Efter mycket om och men kommer jourkillen.

Han kliver in i bussen och börjar felsöka direkt. Han slår på tändningen och guess what?! Soppatanken va snustorr.

Då utspelar sig följande konversation i bilen mellan föraren och jourkillen medans vi åker ner till busstationen.

Jourkillen: Men snälla du, jag frågade ju om det va soppatorsk och du svarade att inte så var fallet. Tanken är ju tom!
Föraren: Jag är ingen jävla tekniker!

Jourkillen: Man behöver inte vara tekniker för att titta på soppamätaren.
Föraren: Jag är ju bara bussförare. Det är gamla bussar!
Jourkillen: Åldern på bussen har inget med soppan att göra.
Föraren: Det var många som skulle åka med, jag han inte kolla.

Jourkillen: Menar du på fullaste allvar att du inte hade tid att kolla soppamätaren på 4 timmar?
Föraren: Om jag hämtar ut en buss i garaget så förutsätter jag att den har full tank.
Jourkillen: Tanken har aldrig slagit dig att bussar som är ute i trafik kan gå sönder och just din buss har fått gå som extrabuss hela dagen & natten?
Föraren: Ja men då får dom väl tanka upp bussen.
Jourkillen: Du är medveten om att det ligger på ditt ansvar att kolla sådant INNAN du lämnar garaget?!

Föraren: Som jag sa jag är ingen tekniker!
Jorkillen: Så du menar att du aldig kollar soppanålen på din privata bil?
Föraren: Jo självklart, det är ju inte samma sak!


Jag och min kollega satt i baksätet och fick mer än en gång bita oss hårt i tungan för att inte brista ut i ett asgarv. Varken hon eller jag har körkort men det säger väl sig självt att man alltid kollar hur mycket soppa som finns i tanken? Ja vi övriga i bilen tyckte att det var en självklarhet men dock inte föraren.


Ska jobba i natt igen.. Undrar vad som händer då!

Presentation

Omröstning

Har du träffat han/hon med stort H i ditt liv?
 Ja!
 Nej!
 Letar fortfarande!
 Är ingen "förhållande-människa"!
 Väljer att inte svara!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards