Direktlänk till inlägg 29 november 2008

Piercingpistol = Smittorisk!

Av Valpen - 29 november 2008 17:47

På en del studios och hårsalonger används en sk håltagningspistol för att utföra vissa piercings, oftast då i örat och näsan. Håltagningspistolen är egentligen framtagen för piercing i örats mjukdelar, eller den sk "snibben" av örat och kan lätt ställa till bekymmer när den istället används till håltagning i näsan eller i örats övriga delar då dess smycken inte är anpassade till något annat än just öronsnibben.


Även vid rätt användning så kan den åstadkomma problem. Detta pga att själva smycket oftast är för kort, de håller nämligen en längd på ca. 6mm och ger inte utrymme för svullnad, de är mycket svåra att effektivt kunna rengöra, låsen på baksidan är nästan omöjliga att fullständigt rengöra och blir lätt en härlig grogrund för bakterier.


"Pistolens" pärla är mycket slöare än en piercingnål och sliter bokstavligen upp ett hål genom kroppen. Det ställer till onödigt mycket skada på kroppen, vilket ökar risken för infektioner, problem och ärrvävnad. En piercingnål skär ett fint snitt genom kroppen och brukar underlätta läkningen avsevärt när det gäller både läkning och obehag.

En håltagningspistol kan heller inte steriliseras ordentligt, vilket gör det svårt att hålla en tillfredsställande hygien. Pistolen kan lätt bli förorenad av blod, hudrester och sårvätska när smycket skjuts genom kroppen.

Ska du pierca dig så gå inte till en frisersallong eller nån annan som "skjuter" hål! Det är värt att gå till en riktig piercare. Visst det kostar lite mer, men å andra sidan är det kanske värt att få det gjort ordentligt och undvika infektionsrisker?!

**********

Visste du att dagens sätt att pierca sig på utvecklades i gaysamhället i San Francisco på 70-talet. Där utformades också de olika smyckena som används. Den första studion öppnades 1975 av Jim Ward, även känd som Gauntlet. Runt 94-95 blev det populärt att pierca sig och medierna började uppmärksamma den växande trenden, genom att artister som exempelvis Madonna piercade sig.

De vanligaste ställena att pierca sig på idag är i öronen, naveln, tungan, bröstvårtan och läppen.

**********


-:REKLAM:-

Strand Comics

FairLaine TattooProtat

 
 
Yvonne

Yvonne

30 november 2008 10:29

Stämmer säkert på vissa, men jag har aldrig träffat någon som har fått problem efter att ha tagit med en sk pistol.
Jag tror det har mer med hur man sköter hygienen att göra.
Min man har tagit alla sina piercingar själv, med en vanlig nål och har aldrig haft några problem! =)
Jag tror att man ofta stirrar sig blind på hur saker ska vara när man är inom en viss bransch! ;)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

T

16 februari 2009 20:31

Hej, nu blir jag nyfiken på hur du rekommenderrar att göra hål i öronen på. jag har själv 8 hål i öronen och har fått sex st via pistol och två klippte man hål (många år sedan). I tungan tog piercaren en tjock nål, kändes inte. Kan du inte berätta?
Tack från Tina, här är min adress: englatina@telia.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Valpen - 5 september 2009 17:09

Jag vet att jag har varit slarvig med att skriva nu under sommaren! FÖRLÅT!   Meen idag när jag var å jobbade på invigningen av en skola här i Trollhättan så fick jag höra att Andra Generationen skulle spela.. Hade aldrig tidigare hört talas om dom t...

Av Valpen - 13 juli 2009 02:23

har vi i huset förutom ett störande litet moment.. Personenerna som inte vet vad ordet respekt betyder borde verkligen gå en kurs eller något.. Sällskapet i fråga har fest var och varje dag.. inte nog med det så skitar deras gäster ner utanför porten...

Av Valpen - 20 juni 2009 01:56

Jag funderar på en sak.. Eller ja, tanken har slagit mig många gånger.. Alla förväntar sig att jag ska flänga omkring å hälsa på folk runt om i landet i tid och otid..   Jag har bott där jag nu bor i snart 3 år och inte en ända släkting som besökt m...

Av Valpen - 8 juni 2009 16:35

Idag när jag skulle på ett planeringsmöte med min fotograf, som aldrig dök upp.. ovanligt? Not! Men nog får jag skylla mig själv som dyker upp helt oanmäld med en påse bullar. Men det hela resulterade i en mycket givande diskusion med Phat-Tony som o...

Av Valpen - 22 maj 2009 01:27

Om ni nån gång funderat hur olika samfund & liknande ser på just meningen Shit Happens så kommer här en rätt kul lista!   Taoism: Shit happens. Confucianism: Confucius say, "Shit happens."Buddhism: If shit happens, it isn't really shit.Zen Buddh...

Presentation

Omröstning

Har du träffat han/hon med stort H i ditt liv?
 Ja!
 Nej!
 Letar fortfarande!
 Är ingen "förhållande-människa"!
 Väljer att inte svara!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards